Kariéra

JAKOU PRÁCI MÁ SALES MANAGER?

 

"V CoolPeople neexistuje finanční strop. To je jedna z nejatraktivnějších zpráv pro schopné obchodníky," říká Branch Manager brněnské pobočky Vladimír Vrtal.

 

Vladimíre, co vlastně role úspěšného obchodníka v CoolPeople obnáší?

VV: Co se Sales oddělení týká, zde samozřejmě platí rčení, že "business se dělá přes lidi", resp. v kanceláři se sám nevysedí. V praxi to chodí tak, že máme nastavené kontrolní mechanismy (KPI) stanovující počet schůzek (což v průměru vychází na tři setkání denně). Naše meetingy nejsou dlouhé povahy, takže se to zvládnout dá včetně četných navazujících follow-upů. Nicméně pouze o meetinzích to není. Díky nim sice získáme requesty a máme na čem "vyšívat", ale je nutné je velmi rychle aktivně procesovat do dalších fází, tudíž mezi ostatní aktivity obchodníka patří i pohovorování kandidátů, zasílání nabídek, téměř intradenní urgence feedabacků na zaslané profily (je to rychlý a dynamický business, a kandidáti na trhu dlouho "volní" nevydrží), doprovázení kandidátů na pohovory ke klientům (hodně si zakládáme na dobrých osobních vztazích), administrativa atd. Nudit se u nás obchodník rozhodně nebude a dostane za to velmi atraktivní finanční odměnu.

 

Vy sám jste začínal jako obchodník a etabloval jste se až na Branch Managera. Co vás hnalo kupředu, potažmo – co myslíte, že dnes chce dobrý obchodník, co mu CoolPeople může nabídnout?

VV: Nestydím se říct, že mojí osobní silnou motivací a hnacím životním motorem jsou peníze (a kdo tvrdí, že dělá obchod a nemá rád peníze, tak mu z podstaty nevěřím), takže určitě motivační bonusový systém, abych si mohl zaslouženě udržet život "na vysoké noze" (smích). Taky se přiznám, že mě baví auta, takže osobně bych se při hledání nového džobu zajímal o "car policy" a postupně bych chtěl dosáhnout na nějakou "super káru". Obojího lze mimochodem v CoolPeople dosáhnout a mnozí z nás jsou toho příkladem. Nikdy bych si nevybral produkt nebo službu, která by v dané době/na daném trhu nefungovala. Protože platí jednoduchá věc - můžete být sebelepší obchodník s darem z nebes, ale se špatně zvoleným prodejním artiklem nekopírujícím možnosti trhu, nikdy úspěšní nebudete. Obchodní model i zacílení CoolPeople úspěch pro schopné a nadrivované Sales-buldozery přímo předurčuje a podněcuje, a kdo má chuť makat, u nás se mu to velmi vyplatí.

V čem je CoolPeople natolik specifická, abyste do ní přilákal ty nejlepší z nejlepších? Představte nám prosím své pobočky v Brně a Bratislavě, kde sídlíte?

VV: Je pro mě velmi uspokojující sledovat, jak se firma vyvíjí a s ní i velikost pobočkových teamů, potažmo stále se zlepšující zázemí. V obou zmiňovaných lokalitách jsme se přestěhovali do nových, stylových prostor, které - řekl bych - odpovídají tvrdé, ale zároveň svým způsobem sexy povaze segmentu, v němž se pohybujeme. Když bych se jedním slovem pokusil vyjádřit charakter našeho odvětví, tak mě napadá "dynamický". Zakládáme si na pečlivém výběru kolegů, tak aby přesně zapadali do tohoto konceptu. Jsme team sympatických chytrých lidí, kterým nikdy nechybí smysl pro humor, ani neztrácí ambice. A tomu máme přizpůsobené (rychlé) pracovní tempo. V ostatních společnostech je často neférově nastavený motivační systém, resp. je zastropovaný, což je u nás pravým opakem – žádný příjmový strop v podstatě neexistuje. Nikdo neví proč, ale nějakým záhadným způsobem se to stalo magnetem pro velmi schopné lidi (smích). 

 

Co od dobrého obchodníka očekáváte?

VV: Je to jednoduché – při hledání vhodného adepta na pozici našeho obchodníka sleduji jeho senioritu a vždy ji hodnotím na základě "tří pilířů": prvním z nich je samotná relevantí zkušenost v B2B segmentu, druhým je znalost prostředí a specifických procesů recruitmentu, a do třetice pak znalost segmentu IT, resp. existence nějakého IT backgroundu. Důvodem je, aby obchodník byl schopen dorozumět se "řečí svých protějšků" při jednáních. Ideální obchodník je pak kombinace alespoň dvou zmiňovaných pilířů, resp. pokud bych narazil na ultra–talentovaného obchodníka, který sice nemá požadované zkušenosti a předtím prodával třeba hot-dogy na nádraží, ale má talent od boha, nelze vyloučit, že to s ním zkusíme. Na závěr snad ještě dodám, že určitě nehledáme nikoho pasivního, resp. někoho, komu se nebude chtít vydělávat. 

Jak jste se k obchodničení dostal vy sám a co byla podle vás ta největší "kariérní klika"?

VV: Já jsem si obchod jako činnost tak nějak přirozeně vybral už na začátku své kariéry. Měl jsem štěstí, že mi platforma CoolPeople umožnila během těch sedmi let postupně se vyprofilovat nejprve v úspěšného obchodníka, načež mi poskytla možnost si od nuly rozjet vlastní pobočku, a tu vypiplat k (zatím) ke 200 mil. ročnímu obratu. Když se nad tím ohlédnu, tak to byla a stále je solidní jízda. A všichni samozřejmě víme, co následuje – je čas zařadit další rychlost a pořádně sešlápnout plyn (smích).